anielno.pl

Rodzicielstwo i Lifestyle

regularne jedzenie
Zdrowie

Regularne jedzenie i inne najważniejsze zasady zdrowego żywienia

Na temat zdrowego odżywiania mówi się w przestrzeni publicznej bardzo wiele, więc podstawową wiedzę na ten temat ma praktycznie każdy. Zwykle jednak rozprawy takie dotyczą tego, co należy jeść, a czego lepiej unikać, podczas gdy znaczenie ma znacznie więcej zasad. Oto kluczowe z nich.

Regularne jedzenie – klucz do szczupłej sylwetki i zdrowia

Zastosowanie się do tej zasady jest obecnie szczególnie trudne, ponieważ wiele osób spędza większość czasu w pracy, a tam trudno czasem wygospodarować czas na posiłki, zwłaszcza regularne. Jednak łapanie niezdrowych przekąsek w biegu czy pomijanie posiłków jest jedną z najgorszych rzeczy, jakie można zrobić swojemu organizmowi w zakresie odżywiania. Szczególnie zaś wiele osób nie odżywia się porządnie przez cały dzień i nadrabia deficyt kaloryczny po przyjściu do domu, jedząc obfity posiłek. Na efekty nie trzeba długo czekać – jest to nie tylko przybieranie na wadze, ale też potężna niestrawność i złe samopoczucie. Nieregularne jedzenie i pomijanie posiłków bowiem sprawia, że trawienie zwalnia i kiedy układ pokarmowy nagle dostaje dużą dawkę pokarmu, nie nadąża z jego trawieniem. Broni się też na wypadek kolejnych okresów głodu, magazynując tkankę tłuszczową.

Dokładne przeżuwanie pokarmów

Również jedzenie w pośpiechu nie sprzyja zachowaniu zdrowia i szczupłej sylwetki. Wynika to między innymi z faktu, że kiedy pokarm dokładnie się przeżuwa, jego wstępna obróbka, za pomocą enzymów zawartych w ślinie, odbywa się już na etapie jamy ustnej, dzięki czemu właściwe trawienie przebiega szybciej. Pospieszne jedzenie powoduje też połykanie powietrza, co skutkuje odbijaniem i wzdęciami oraz nader często – nadkwaśnością i zgagą. Wynika to z tego, że organizm, chcąc nadążyć z trawieniem, wydziela zwiększoną ilość soków żołądkowych. Poza tym szybkie jedzenie może prowadzić do wrzodów żołądka. Co więcej, jedząc w pośpiechu, łatwo przeoczyć moment, w którym ma się już dość pokarmu, co muszą mieć na uwadze zwłaszcza osoby chcące schudnąć. Skutki przejedzenia są jednak przykre dla każdego.

Ważna rola śniadania

Babcie twierdziły, że nie powinno się wychodzić z domu bez śniadania, a specjaliści żywienia dodają, że powinno się je zjeść maksymalnie godzinę po obudzeniu. Nie musi to być wielki posiłek, na który większość osób nie ma czasu. Chodzi o to, by obudzić układ trawienny i dostarczyć mu paliwa na „rozruch”, a także dostarczyć sobie dawkę energii. Co ważne, jeśli nie zje się śniadania, deficytu energetycznego, jaki przez to powstanie, nie nadrobi się przez cały dzień.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *